درآمد باران : یکی از مهمترین درسهایی که باید یاد بگیریم ، این است که بدانیم ایمیل ها مترادف با کار نیستند . نباید این تصور ایجاد شود که اگر ایمیل ها را کنترل نکنیم ، زندگی نابود می شود . در این صورت ، این ایمیل هاهستند که زندگی و کار ما را در دست می گیرند و ما هیچ اراده ای نخواهیم داشت . در ادامه کاملا توضیح خواهم داد که چطور هم ایمیل ها بررسی شوند و هم درگیر آنها نشویم .
یک فاجعه : همه ایمیل ها را باید پاسخ بدهم !
شاید در اوایل کار ، مشکلی پیش نیاید ولی پس از مدتی ، این وحشت را دارید که چطوری به همه ایمیل ها پاسخ باید داد ! بسنجید و ببینید که کدام ایمیل ها نیاز به پاسخ کامل دارند و کدام نه .
پاسخ های کامل را بصورت مختصر و البته با ذکر نکات مهم ، ارسال کنید و سایر ایمیل ها را یا پاسخ ندهید و یا بصورت پیش فرض ، متنی را در ورد پد و یا پیام خود ، تایپ کنید تا در مواقع لزوم ، آن را ارسال کنید و از تایپ مجدد پرهیز کنید تا زمان شما بیشتر ذخیره شود .
همه ایمیل ها را برای خود واضح و روشن کنید !
بدون حساب ، ایمیلی را ارسال نکنید و قبل از درخواستی ، پاسخی ندهید . ممکن است نیاز باشد تا موردی بیشتر بررسی شود ویا جلسه ای ترتیب بدهید و ... بیشتر بسنجید و عجولانه کار نکنید . این موارد را در تکه کاغذی ثبت کنید تا در هنگام فارغ شدن از بررسی ایمیل هایتان ، آن ها را به خوبی انجام دهید .
وااااای ! ایمیل های فوق العاده طولانی
گاهی اوقات خودمان را در بندی طویل از ایمیل ها می یابیم . چه کنیم ؟
ایمیل های مشابه را یکسان سازی کنید و و یک پاسخ برای آنها در نظر بگیرید . همه را تک به تک پاسخ ندهید . کل ایمیل را بخوانید و نتیجه بگیرید . ابتدا پاسخ های جمعی را ارسال کنید و سپس به انفرادی ها بپردازید تا زمان را از دست ندهید .
لحن ها را اشتباه نگیرید !
بیش از حد رسمی بودن و یا بیش از حد صمیمی بودن ، خطر ساز است . با رئیس ، ارشد و مافوق خود ، بصورت رسمی و با رتبه های پائین تر ، بصورت مردمی تر ، ایمیل ارسال کنید . حواستان باشد که ابتدا و انتهای هفته ها را در نظر بگیرید . معمولا در ابتدای هفته ، به گونه ای کسل کننده خواهد بود و باید با احتیاط و لحنی آرام ، ایمیل ارسال کنید و در پایان هفته ، آرزوهای خوب ، مانند امیدوارم آخر هفته خوبی داشته باشید را فراموش نکنید . بالعکس این گونه ارتباطات ، ایام ، هفته و ارتباط های شما را دچار اختلال خواهد کرد .
تمرکز کنید !
اگر نیاز نیست ایمیلی که کمی درگیر کننده و جنجالی است را فورا برایش پاسخی ارسال کنید ، حداقل ، 12 تا 18 ساعت زمان دهید تا خوب روی آن فکر کنید و عاقلانه ترین و بهترین پاسخ را بدهید . در ارسال پاسخ این ایمیل ها ، عجول نباشید . زمان ، بهترین پاسخ ها و نتایج را به شما هدیه می دهد .
خصوصی ها و شخصی ها را کنار بگذارید !
ایمیل های خصوصی و شخصی ، ناخودآگاه شما را درگیر خواهند کرد و بدون توجه به گذر زمان ، ساعاتی را صرف آنها خواهید کرد . در اوقات اضافی روزانه و اوقات فراغت خود ، به آنها پاسخ دهید .
اضافات را پاک کنید!
ایمیل های تبلیغاتی ، عضویت و ... را پاکسازی کنید و اجازه ندهید تا جمع شوند . بدون علت ، زمان شما را مدیریت خواهند کرد و گیج می شوید . عضویت ها را لغو و تبلیغات را حذف کنید .
منتظر نمانید!
کل روز یا زمان طولانی از تایم کاری خود را برای دریافت پاسخ ایمیلی ، صرف نکنید . هشدار ها را روشن بگذارید تا هنگام دریافت ایمیل ، سریع متوجه شوید و اگر ایمیل مورد نظرتان نبود ، آن را برای ساعت بعدی مرور ایمیل هایتان ، کنار بگذارید .
عجله در ارسال !
وقتی ایمیلی را خواندید ، سریع پاسخ را ارسال نکنید و پس از تایپ ، چند مرتبه مرور و ویرایش کنید تا اشتباه عجولانه ای نکرده باشید. جابجایی حروف و کلمات ، شخصیت و گاها ادب شما را زیر سوال می برد و شاید اتفاقی ، برگشت ناپذیر رخ دهد .
ایمیل ها ، پیا های واتساپ ، تلگرام و ... همه این موارد را شامل می شوند . پس دقت کنید و زمان را مدیریت نمایید تا موفق باشید .